Великите произведения пазят своите секрети, но и ги откриват за искащия да проникне в тях. Такава е и „Голямата вълна в Канагаве“, гравюра от серията 36 вида Фуджи на Кацушика Хокусай, 1831 година
Подобни събрани гравюри са като „виртуални пътешествия“ за удовлетворяване на любопитството удобно и евтино, на цена около 20 мон - двойна порция макарони. Но успехът им е толкова голям, че вече към 1838 год. стойността нараства до 50 мон, а след смъртта на майстора една само „Вълна“ се препечатва повече от 1000 пъти.
Главното „действащо лице“ на гравюрата е вълната. Разгръща се драматичната сцена на човешката борба със стихиите. Края на пенливия гребен не са ли свитите пръсти на фантастичен гневен демон, а безликостта и бездеятелността на човешките фигурки в лодките оставят ли съмнение кой ще е победител в тази борба? Но не това противостояние е конфликта, създаващ сюжета на гравюрата.
Спирайки мигът, преди разбиването на лодките, Хокусай позволява да зърнем за миг Фуджи върху фона на сивото небе, тъмнеещо към хоризонта. Въпреки, че японските художници на гравюри били вече запознати с принципите на европейската линейна и въздушна перспектива, те не изпитвали потребност от този прийом. Тъмният фон и дългото пътешествие на погледа от предния план с лодките, чрез движението на вълните към Фуджи, убеждават очите, че свещената планина е отделена от нас с морски простор.
Фуджи се извисява далеко на брега като символ на устойчивост и постоянство в противоположност на бурната стихия. Единството и взаимообусловеността на противоположностите са основата на представата за космическия порядък и абсолютната хармония в светогледа на Далечния изток. Точно те стават главна тема на гравюрата „Голямата вълна в Канагаве“, откриваща серията на Кацушика Хокусай. - един от най-известните на Запад японски майстор илюстратор и гравьор. Истинското му име е Токитаро, но използва повече от 30 псевдонима. Баща му правил огледала. Покрай него започва да рисува.
Живеещ в мизерия, с постеля пълна с въшки Хокусай си представя, че ще е още по-велик на 100 години, а сетне и на 110. Това не се случва. Умира на 90 години. Вглъбен в изкуството си, не се интересува от богатство. Случвало се е да получи пакет с пари без да го отвори и ако някой му донесе храна да му подаде опакованите монети. Бедността често другарува с глупостта на гения.
08.04.2019 00:41
Защо ти е в моретата да вярваш...?
Кон-Тики ще остане вечен символ
на примитивното, достигнало безкрая.
... Летящи риби ще заместват птици
и в бронзов залез ще отплува салът...
Една-едничка сбъднатост ти трябва -
нищожна, но така непостижима!
... Душата е платно на лека шхуна,
надбягваща препускащия вятър
с мечтите-пръски лесно уязвими...
Очи - монголоидни цепки,
и скули, ръсени от морска сол, изгарят...
Сега си древният мореплавател,
навлязъл в провлака на Истината.
От знаците на "пи" въже направил
и примка Гордиева сплел неистово.
... Въпроси възлописни днес оставят
следи пенливи в гърбици на океана...
На Хокусай вълната се издига
брега от отговори с гребен да удави..."
Младен Мисана
А отговорите, ах отговорите са тъй нетрайни...
А Вие знаете ли, че в България също има произведения на Хокусай?
:)
"Защо ти е в моретата да вярваш...?
Кон-Тики ще остане вечен символ
на примитивното, достигнало безкрая.
... Летящи риби ще заместват птици
и в бронзов залез ще отплува салът...
Една-едничка сбъднатост ти трябва -
нищожна, но така непостижима!
... Душата е платно на лека шхуна,
надбягваща препускащия вятър
с мечтите-пръски лесно уязвими...
Очи - монголоидни цепки,
и скули, ръсени от морска сол, изгарят...
Сега си древният мореплавател,
навлязъл в провлака на Истината.
От знаците на "пи" въже направил
и примка Гордиева сплел неистово.
... Въпроси възлописни днес оставят
следи пенливи в гърбици на океана...
На Хокусай вълната се издига
брега от отговори с гребен да удави..."
Младен Мисана
А отговорите, ах отговорите са тъй нетрайни...
Силно съм трогнат. Такива дами се срещат крайно рядко. При всички случаи те са и резултат на отлично възпитание. Да имаш седмица на щастието, Емелика!
Знам, че художествената галерия на Силистра притежаваше дарение от Китай, чрез български художник на японски гравюри от 18-19 век от съвременници и ученици на Хокусай. Възможно е да има там и от него. При творчество от 30 000 произведения. Нищо чудно и в частна колекция да има. Ако ти е известно, сподели!
Това за пилетата е добра идея, но аз мога да пусна кучето да порисува, след като може да пее, защо да не може да рисува?!? :)
08.04.2019 15:21
Преди 3 години се запознах с един художник, който рисуваше морето и неговите картини бяха като живи...
Поздрави и от мен, Елена!
А като прочетох и коментарите и стиха на Младен, трябваше да си отворя прозореца, за да съм по близко до небето на споделеното:-))))
Лично аз не само съм запознат с картината, но и имам много размисли за споделяния...
Това, с което плахо ще допълня, и може би и с Младен мога да споделя е че за първи път срещнах картината в научна статия касаеща Фракталността на Вселената. Аммм това е нещо като каквото Горе – Това и Долу. Тоест вълната е изобразена като подобие и в пяната на пръските от прибоя и....
Мнооого дълга тема, но и много добра алегория, доказваща очеВадната абсурдност на каноничната „наука“, на която ни учат от раждането ни.
Да Перспективата е другата уникалност на картината, но и на цялостното творчество на този велик художник, изживял в демонстрирана мъдрост и творчество, достойно за за философска школа, и който не е достатъчно само да прочетем в Уикепедия за да се запознаем...
Настръхвателни почитания за провокирането на въображението ни имаш от мене приятелко! :-)))
Прехвърлил 70 години Хокусай прави 36 печатни графики с изглед към Свещената планина Фуджи. В тази поредица са 3 от най-извествите му творби – „Голямата вълна в Канагава“, „Южен вятър, ясно небе“ и „Буря под върха“. Специалистите наричат серията „несъмнения шедьовър“. Трите са със статути на „Национално съкровище“ и „Особено ценен предмет на изкуството“
Технически всяка графика е направена по традиционния начин на изработване на хартиен ескиз по който се издялва дървена плочка. Плочката се покрива с цветно мастило и се прави отпечатък върху хартия. Този отпечатък е крайния продукт. Сложността от принтовете при Хокусай е от големия брой цветове, защото всеки цвят изисква отделна дървена плочка с последващо налагане и пасване на цветовете. Затова и гравюрата изисква особено майсторство.